Kata-kata Sakti

Cerita dalam blog ini hanyalah rekaan semata-mata. Langsung tak ada kena mengena dengan GP apatah lagi dengan sesiapa yang perasan. Untuk pengetahuan, entry yang GP letak di blog ni tidak diedit dengan sepenuhnya. (orang kata, malas nak edit hehe). So, kalau ada kesalahan ejaan, abjad, huruf atau apa sahaja yang pelik dibaca, sila abaikan. You know, auto correct memang suka cari pasal (salahkan auto correct pulak hehe).

Second, disebabkan GP pekerja sepenuh masa dan hanya ada masa untuk menulis selepas waktu ofis (itupun kalau tak penat) jadi GP hanya akan update entry seminggu dua kali.

And for the all of you yang baca Haruman Cinta, thank you very much (^_^).

Saturday 23 June 2012

Haruman Cinta: Bab 10



“Saya berani jamin ini bukan rumah awak, Harum,” kata Uzair sebaik sahaja aku menyuruhnya berhenti di hentian bas yang terletak tidak jauh dari kawasan perumahan tempat tinggal aku. Memang sengaja aku suruh dia berhentikan keretanya jauh dari rumah aku, malah jauh dari taman perumahan aku.
“Rumah saya tak jauh dari sini.”
“Jadi, biar saya hantar awak dekat depan rumah awak,” kata Uzair.
“Tak boleh.”
“Kenapa?”
“Sebab…,” aku mati akal. Aku tak tahu hendak beri jawapan apa. Wajarkah aku beritahu Uzair tentang keluarga aku yang hendak jodohkan aku dengan jiran yang lebih muda dari aku? Kalau aku biarkan Uzair hantar aku sampai ke rumah sudah tentu-tentulah jiran-jiran semua akan perasan. Lepas tu, mulalah tersebar satu kawasan yang aku curang dengan jantan lain. Bukannya aku tak tahu dengan wartawan-wartawan sedia ada dekat kawasan perumahan aku itu.
Kes aku nak dijodohkan dengan Haikal pun heboh dalam masa satu hari je. Apatah lagi kalau aku biarkan Uzair hantar aku sampai ke rumah. Nanti bermacam-macam spekulasi yang muncul. Yang menanggung malu keluarga aku dengan keluarga Haikal juga.
Jadi, cara yang terbaik adalah turun di hentian bas.
“Sebab apa?” soal Uzair lagi.
“Sebab ayah saya garang,” jawab aku.
“Tak. Saya tak fikir macam tu. Awak bohong,” kata Uzair tetap tak percaya.
“Itu masalah awak nak percaya atau tidak, Encik Uzair. Awak tak kenal keluarga saya dan saya tak nak keruhkan keadaan. Lagipun saya tak harap awak hantar saya sejak awal lagi. Sekarang buka pintu kereta ni,” kataku yang sudah cuba untuk membuka pintu kereta tetapi tidak berjaya.
“Nope.” Uzair menggeleng.
Aku menghela nafas lemah. Uzair di sebelah aku sekarang bukan macam Uzair yang aku pernah suka dulu. Sejak dalam perjalanan tadi, dia banyak bercakap dan banyak bertanya. Macam dia betul-betul hendak kenali aku. Malah yang mengagumkan aku, dalam sekelip mata juga aku mula selesa bercakap dengan Uzair. Memang betullah kata Tiara. Uzair memang pandai menyesuaikan diri dengan orang yang dia tidak kena dan dia akan buat sampai orang itu senang hati dengannya. Sama macam situasi aku sekarang. Walaupun baru kenal Uzair secara dekat aku tak rasa ia sesuatu yang membebankan. Macam aku dah lama kenal dia. Pelik tapi benar. Itulah yang aku rasa sekarang.
“Awak nak saya pecahkan cermin kereta awak ke?” kataku mengugut.
“Boleh je. Saya tak pernah terima ugutan macam tu. Semua bekas teman wanita saya langsung tak pernah terfikir nak pecahkan cermin kereta saya. Awaklah orang pertama.”
“Saya bukan teman wanita awak,” ujarku.
“Saya akan jadikan awak teman wanita saya. Mudah saja,” katanya dengan yakin.
“Okey, Encik Uzair. Awak tak perlu berpura-pura lagi. Saya tahu rancangan awak. Saya tahu awak sengaja nak buat saya jatuh cinta dengan awak. Semuanya sebab awak nak balas dendam dekat saya sebab dah malukan awak depan orang ramai, bukan? Awak bukan serius nak jalinkan hubungan dengan saya tapi awak buat semua ni sebab awak berdendam dengan saya. Jadi, jangan harap saya akan percaya dengan penipuan awak,” kataku sambil menyaksikan raut wajahnya berubah.
Barangkali dia terkejut. Uzair tidak bersuara tetapi sebaliknya dia memandang aku dengan tajam. Renungan matanya membuat aku lemas. Aku jadi semakin takut. Aku takut kalau dia apa-apakan aku dalam kereta ini. Sudahlah cermin keretanya gelap. Orang luar tidak akan nampak apa-apa berlaku di dalam. Aku hanya boleh berdoa Uzair bertindak lebih relevan.
“Saya sangat menakutkan ke?” soal Uzair sekian lama berdiam diri.
“Agak menakutkan,” jawabku tanpa teragak-agak.
“Okey, Harum. Saya tahu awak fikir tentang saya setelah apa yang berlaku beberapa hari ini. Saya tahu awak anggap saya seperti playboy yang akan memusnahkan setiap perempuan yang bersamanya tapi percayalah, saya bukan begitu. Yes, saya playboy dan sering bertukar-tukar perempuan. Saya anggap perempuan tu macam baju tapi saya bukan seperti yang awak fikirkan. Dan ya, saya terfikir nak balas dendam selepas awak malukan saya depan orang ramai tapi saya tak boleh teruskan dendam tu. Honestly Harum, saya pun tak faham apa yang telah berlaku pada diri saya tapi bila saya buat sesuatu yang menyakitkan hati awak seperti semalam, ia turut membuatkan hati saya sakit. Saya bukan seseorang yang mudah jatuh cinta tapi kalau saya rasa saya dah jatuh cinta, saya tidak akan menafikannya,” ujar Uzair panjang lebar.
Uzair memandang aku sepanjang dia berkata-kata. Langsung tidak mengalihkan pandangannya ke arah lain membuatkan aku sedikit terpengaruh dengan kata-katanya tadi. Dia kelihatan amat meyakinkan. Renungannya langsung tidak nampak palsu.
“Sekarang saya dah jatuh cinta dengan awak tapi awak tak percaya,” keluh Uzair.
“Siapa nak percaya… semua ni… terlalu cepat,” balas aku masih lagi tidak percaya Uzair boleh meluahkan perasaannya dengan cepat. Tak sampai seminggu pun kejadian tu berlaku dan dia sudah datang meluahkan perasaannya.
“This is who I’m,” balas Uzair. “Saya tak suka bazirkan masa bermain mata dengan perempuan. Kalau saya sukakan dia, saya terus mulakan langkah.”
“Dengan semudah tu?” tanya aku.
“Yup. Semudah tu.”
“Awak tahu tak, kalau dalam novel bila hero yang dianggap sukar ditangkap, jatuh cinta dalam masa yang singkat macam ni, ia bermakna cerita dah tamat. Tak perlu nak dipanjangkan lagi atau dengan kata lain editor akan buang manuskrip tu dalam tong sampah sebab tak ada adventure.”
“Bergantung pada keputusan heroin sama ada nak main mata dengan hero atau tarik tali,” balas Uzair sambil tersenyum sinis. “Tapi, nanti jap, apa maksud awak dengan 'hero yang dianggap sukar ditangkap jatuh cinta dalam masa yang singkat?” tanya Uzair tiba-tiba.
Lidah aku terus kelu. Tidak tahu hendak kata apa. Otak aku pun bagaikan tidak dapat berfungsi. Seluruh badan aku sudah mula seram sejuk. Jantung aku jangan cakaplah. Memang berdegup macam aku baru habis berlari 100 kilometer. Apatah lagi bila Uzair merenung aku tanpa berkelip.
“Harum?” panggil Uzair apabila aku diam seribu bahasa.
“Encik Uzair, tolonglah. Hari dah malam, ibu dan ayah saya mesti risau sekarang ni.” Aku terus ubah topik. Teknik melarikan dirilah katakan.
“Awak tak jawab soalan saya tadi,” kata Uzair.
“Saya tak ada masa untuk semua tu.”
“Betul?” soal Uzair. “Betul selama ni awak tak ada hati dengan saya?”
Aku menelan air liur. Terus ketandusan idea. Nampaknya Uzair bukan sebarangan lelaki yang mudah ditipu bulat-bulat. Dia seorang yang peka. Kalau aku silap kata lagi gerenti dia akan tahu perasaan aku terhadapnya. Jadi, lebih baik aku terus mengelakkan diri daripada menjawab soalan itu dengan menafikannya!
“Buat pengetahuan Encik Uzair saya akan bertunang.”

~~~

Bertunang. Hanya dengan perkataan “bertunang” Uzair terus lepaskan aku. Aku pula terus keluar dari kereta Uzair dan berjalan pulang walaupun aku harap Uzair mengucapkan beberapa patah kata. Adakah dia berputus asa hanya kerana aku kata aku akan bertunang? Atau dia kecewa sebab orang yang baru buat dia jatuh cinta akan menjadi milik orang lain?
Tapi, aku sendiri tidak pasti betul atau tidak dia sudah jatuh cinta dengan aku. Aku rasa kalau orang lain berada di tempat aku juga akan fikir begitu. Baru semalam dia keluarkan kata-kata yang menyakitkan hati dan menghina tetapi hari ini dia datang mengucapkan kata-kata cinta. Aku sendiri keliru. Boleh saja aku pedulikan apa yang diberitahu oleh Uzair tadi. Tapi jauh dari sudut hati aku, masih ada lagi kepercayaan aku terhadap Uzair. Kini, aku benar-benar keliru.
“Hah, Harum!” suara ayah menegurku menyentakkan aku dari lamunan.
Aku terus kembali ke dunia nyata. Tanpa sedar aku sudah berjalan sampai ke rumah rupanya.
“Assalamualaikum ayah,” aku terus bersalaman dengan ayah yang barangkali baru pulang dari masjid.  
“Ayah saja? Aku tak nak salam ke?” sapa satu suara.
Aku sekadar mengukir senyuman sinis kepada Haikal yang turut berada di situ. Memang aku perasan Haikal dan Pak cik Hakim juga ada di sana tetapi aku sengaja berpura-pura tidak mahu menegur Haikal. Aku anggap dia tiada di hadapan aku kini.
Aku lihat ayah ketawa berdekah-dekah sambil menepuk-nepuk bahu Haikal. Ini pertama kali aku tengok ayah ketawa dengan gembira. Bukanlah maksud aku ayah tidak pernah langsung ketawa tapi ini kali pertama aku tengok ayah ketawa dengan penuh bersemangat. Mungkin sebab Haikal merupakan bakal menantunya.
“Lambat balik hari ni Harum,” celah Pak cik Hakim pula.
“Biasalah pak cik, bas lambat. Lepas tu jalan jem,” jawab aku berbohong. Memang kena pangganglah kalau aku kata ada lelaki tumpangkan aku balik.
“Lain kali suruh saja Haikal ambik. Dia ni duduk rumah membongkang saja,” kata Pak cik Hakim sambil menepuk bahu anaknya dengan kuat. Nampak macam sengaja.
Aku pula tersengih. Huh, hendak harapkan Haikal datang jemput aku? Alamatnya memang sampai esok pagilah dia takkan dapat cari jalan ke tempat kerja aku. Sesat aje memanjang. Lepas itu nak salahkan kontraktor jalan pula yang sengaja buat jalan berbelit-belit macam roller coaster katanya. Aku lebih rela balik naik bas daripada suruh Haikal jemput! Dah tentu-tentu aku akan sampai rumah.
“Abah ni, orang bukan membongkang tapi merehatkan minda dan mata. Lagipun orang baru balik, gerentilah nak qada’ waktu tidur yang terbuang,” jawab Haikal menafikannya dengan alasan loyar buruknya. Aku tak boleh kata apa. Dengan ayah sendiri pun dia boleh buat loyar buruk.
Tapi yang aku hairannya, ayah aku ketawa berdekah-dekah lagi. Lawak sangatkah loyar buruk Haikal tadi? Oh aku lupa. Bakal menantu kesayangan.
“Apa ni? Perangai tak senonoh,” Pak cik Hakim menegur anaknya itu.
“Orang cakap yang betullah. Kalau tak percaya tanya Harum. Betul tak sayang?” kata Haikal sambil mengenyit mata.
Entah kenapa aku rasa macam hendak balas dengan bagi flying kick?
“Harum, itu kawan Harum ke?” tanya ayah tiba-tiba.
“Hah?” aku pantas berpaling. Alangkah terkejutnya apabila aku lihat Uzair berdiri tidak jauh dari kami. Tiba-tiba jantung aku berdegup dengan kencang apabila Uzair menghampiri kami. Aku perlu lakukan sesuatu!
Tetapi Uzair terlebih dahulu memulakan langkah pertama.
“Maafkan saya kerana menganggu, saya Ahmad Uzair, rakan sekerja Harum,” Uzair terus memperkenalkan dirinya pada ayah aku dan begitu juga dengan Pak cik Hakim serta Haikal.
Aku langsung tidak dapat gambarkan perasaan aku ketika ini. Seluruh tubuh aku seram sejuk. Bermacam-macam soalan bermain di fikiran aku sekarang. Macam mana Uzair boleh ada di sini? Dia ikut aku tanpa pengetahuan aku ke tadi? Tapi kenapa? Arghh! Semua ini boleh buat aku jadi gila!
“Harum tak pernah ceritakan pasal kamu,” kata ayah sambil menjeling pandang aku. Aku faham dengan pandangan ayah tadi. Nampak sangat dia tidak suka.
Aku sudah kata dah. Aku dah agak dah. Itulah pasalnya aku suruh Uzair turunkan aku jauh dari rumah. Lagi malang bila terserempak dengan bakal suami dan bapak mertua aku. Habis! Hangus aku lagi ini.
“Err… ayah…,” kata-kataku terus mati di situ apabila melihat jelingan ayah.
“Saya tak berniat nak menganggu. Saya cuma nak pastikan Harum selamat sampai ke rumah. Yelah, saya risau bila dia berjalan keluar malam-malam macam ni. Saya nak hantar dia sampai ke rumah tapi dia pula tak bagi,” kata Uzair sekali gus membuatkan kata-kata aku yang lambat disebabkan bas lambat dan kesesakan jalan raya tadi menipu.
Aku rasa macam tak sanggup berdiri berhadapan dengan mereka semua. Aku lihat ayah tergamam. Begitu juga dengan Pak cik Hakim. Mata aku jatuh pada Haikal. Aku tak tahu apa maksud di sebalik tindakan yang menatap handsetnya. Tidak peduli, mungkin.
“Memandangkan Harum dah selamat sampai ke rumah, saya nak minta diri dulu tapi sebelum tu ada sesuatu yang saya hendak sampaikan,” kata Uzair kepada ayah aku.
Sudah! Apa pula yang dia nak beritahu. Jangan dia beritahu dia dah jatuh cinta dengan aku sudah!
“Saya nak minta izin pak cik untuk berkawan dengan Harum. Saya betul-betul ikhlas menyintainya.” Kata-kata Uzair tadi buat aku tergamam. Sudah! Hanguslah aku nanti!

~~~

Memang hangus. Penyaman udara yang dipasang di ruang tamu rumah aku sekarang macam langsung tidak berfungsi. Panas semacam sahaja udaranya. Berpeluh-peluh badan aku menghadap ayah yang hanya membisu sejak tadi. Ibu pula setia menemani aku di sisi. Bila ayah senyap, aku dan ibu sekali terus senyap. Dua-dua tidak berani berkata-kata. Itulah penangan ayah apabila sedang marah.
“Kamu suka dengan lelaki tu ke?” tanya ayah mula bersuara.
Suara ayah agak dingin. Dari suaranya aku sudah tahu ayah masih marah. Ayah juga malu dengan Pak cik Hakim dan Haikal yang mendengar kenyataan Uzair tadi. Aku sendiri tidak sangka Uzair boleh cakap begitu depan orang ramai. Depan bakal bapa mertua dan suami aku pula. Sampai sekarang aku tertanya-tanya, adakah dia sengaja bercakap demikian supaya dapat memporak perandakan kehidupan aku selepas aku malukannya atau dia betul-betul tidak sengaja.
Aku makin keliru.
“Ayah tanya ni, kamu sukakan lelaki tu ke?” tanya ayah sekali lagi mencampakkan aku keluar dari lamunan.
Aku tidak tahu hendak jawab apa. Itu juga yang aku alami sekarang. Aku tidak tahu ada lagikah perasaan cinta aku terhadap lelaki itu. Tindakan Uzair yang tidak menentu membuatkan aku bertambah keliru dengan perasaan sebenarnya dan sekali gus mempengaruhi perasaan aku.
Disebabkan itu, perlahan-lahan aku jawab dengan gelengan.
“Berapa lama Harum kenal dia?” tanya ayah lagi.
“8 tahun,” akhirnya aku bersuara. “Tapi, Harum hanya kenal dia dari jauh saja. Harum jarang bercakap dengan dia cuma baru-baru ni…,” kata-kata itu sengaja aku putuskan memandangkan ia terlampau rumit untuk diterangkan.
Aku dengar nafas berat ayah.
“Ayah, Harum minta maaf. Harum tak berniat nak tipu ayah dan ibu. Begitu juga dengan keluarga Haikal tapi…,” aku tidak pasti sama ada aku patut luahkannya. Aku menarik nafas panjang. Walau apa pun aku perlu hadapinya. “… Harum tak boleh berkahwin dengan Haikal.”
“Harum…,” ibu di sebelah bersuara.
“Ibu, Harum faham kenapa ibu dan ayah nak Harum kahwin tapi bukan dengan cara paksaan. Harum juga faham, ibu dan ayah dulu pun berkahwin bukan atas dasar cinta tapi itu dulu. Ibu tak boleh samakan zaman dahulu dengan sekarang. Semuanya sudah tak sama lagi. Zaman sekarang terlampau banyak cabaran. Kadangkala hal kecil pun boleh berlaku penceraian. Harum tak nak berkahwin buat masa sekarang sebab Harum tahu Harum belum bersedia untuk tanggung semua tu. Berkahwin bukan untuk setahun dua tapi untuk selamanya. Harum sendiri tak tahu memasak dan buat kerja lain. Ibu pun tahu semua tu bukan. Jadi, sebagai ibu, ibu rasa Harum layak ke jadi isteri Haikal?”
“Sebab tu ayah suruh kau belajar semua tu!” tengking ayah. “Umur kamu tu bukan belasan tahun lagi tau. Dah nak dekat 30 tahun….”
“Memang Harum dah jadi anak dara tua! Harum sedar semua tu tapi itu bukan tiket untuk ayah paksa Harum berkahwin dengan orang bukan pilihan Harum. Lagipun ayah bukan nak suruh Harum berumah tangga tapi ayah nak sedapkan hati ayah yang dapat tutup mulut saudara mara dan jiran tetangga yang asyik bertanya tentang Harum!”
Ini pertama kali aku meninggikan suara depan ibu dan ayah. Bukan bermakna aku hendak jadi anak derhaka tetapi aku tiada cara lain lagi. Kalau aku terus mendiamkan diri, aku pula yang merana.
“Harum,” tegur ibu.
“Ibu, boleh tak faham situasi Harum sekarang? Siapa tak nak bahagia dalam hidup ini? Harum pun nak hidup bahagia tapi bukan dengan cara mendesak. Tak kira betapa baiknya Haikal, Harum tetap tidak cintakan dia!” kata aku dengan nada tinggi sambil berlalu masuk ke dalam bilik. Pintu bilik aku hempas. Kuat. Aku tahu, diri aku mula memberontak.

~~~

Aku menangis. Menangis bukan sebab ayah bermati-matian dengan keputusannya hendak kahwinkan aku dengan Haikal tetapi aku menangis sebab hanya kerana ingin pertahankan pendirian, aku sanggup meninggikan suara dengan ibu dan ayah. Aku rasa bersalah dengan mereka berdua. Pasti mereka berasa kecewa apabila satu-satunya anak yang selama ini mereka sayangi bersikap kurang ajar dengan mereka.
Air mata yang mengalir sejak tadi aku seka. Aku perlu minta maaf pada mereka. Walau apa pun yang mereka buat, mereka tetap ibu bapa kandung aku. Dan sebagai seorang anak, aku patut hormat dengan keputusan mereka walaupun aku tidak bersetuju perkahwinan ini.
Perlahan-lahan aku bangun. Aku lihat jam. Tepat pukul 2.00 pagi. Aku langsung tidak sedar hari sudah lewat. Anehnya aku langsung tidak mengantuk. Pasti ibu dan ayah sudah masuk tidur. Lebih baik aku minta maaf pada esok pagi tapi dalam masa yang sama aku berharap ayah dan ibu akan menukar fikiran.
Tekak aku terasa haus. Baru aku teringat, sejak dari petang tadi aku langsung tidak menjamah apa-apa makanan dan menyebabkan perut aku sudah berlagu. Tapi sungguhpun begitu, aku tidak ada selera hendak makan. Aku keluar dari bilik. Keadaan di luar bilik sudah gelap. Ibu dan ayah sudah masuk tidur. Aku terus melangkah ke dapur untuk membasahkan tekak yang kering tapi langkah aku terhenti di hadapan bilik ibu bapaku.
Aku dengar suara ibu dan ayah. Mereka sedang berbual dan nama aku disebut beberapa kali. Aku terus mendekatkan telinga pada pintu bilik mereka yang tidak tertutup rapat.
“… apa yang Harum kata tu mungkin ada benarnya. Kita terlalu memaksa dia. Dia satu-satunya anak kita dan Idah tak nak jadi ibu yang memusnahkan kebahagiaan anak sendiri. Walaupun Idah suka sangat dengan Haikal tu tapi kita tak boleh paksa Harum sukakan Haikal juga,” suara ibunya kedengaran cuba memujuk ayahnya.
“Tapi apa pula kata pihak lelaki nanti?”
“Itulah, kita patut tanya Harum dulu sebelum buat keputusan. Budak sekarang ni bukan macam kita dulu-dulu. Kalau kita paksa lagi mereka memberontak. Idah tak nak Harum buat hal saja. Silap hari bulan dia melarikan diri masa hari perkahwinan mereka, macam mana? Kita juga yang malu,” tambah ibu lagi.
Walaupun dalam keadaan bersalah tapi aku tetap tidak boleh elak daripada tersenyum. Cara ibu fikir sekarang macam dalam novel pulak. Tapi serius, aku tak pernah terfikir pun hendak melarikan diri pada hari perkahwinan kalau aku berkahwin dengan Haikal nanti. Aku rasa tindakan melarikan diri tu tidak matang dan memalukan.
“Nantilah abang fikirkan,” suara ayah yang kecewa pula kedengaran.
Selepas itu aku tidak mendengar lagi perbualan mereka. Barangkali masing-masing sudah berhenti berbual. Aku kembali ke bilik. Tidak jadi hendak minum air. Dengar suara ayah tadi lagi buat aku serba salah. Kini, aku semakin keliru.

~~~

“Harum,” panggil satu suara. “Harum bangun.”
Aku mencelik mata. Wajah ibu muncul di hadapan mataku. Menyedari hari sudah terang aku terus bangun daripada pembaringan. Lantas aku pandang ibu yang tersenyum di hadapan. Otak aku mula bekerja. Aku mula teringat apa yang berlaku semalam.
“Ibu... Harum….”
“Cepat mandi dan bersiap, Haikal tunggu kat luar tu,” kata ibu terus memintas.
“Hah?” Aku blur. “Kenapa dengan dia?”
“Pergi sajalah,” ibu memberi aku tuala dan menolak aku masuk ke dalam kamar mandi. Pintu kamar mandi ditutup oleh ibu. Aku yang masih blur terkebil-kebil. Entah apa pula rancangan ibu dan ayah kali ini.
Aku menghela nafas berat. Tidak kira apa, aku perlu hadapi hari ini dengan penuh berani. Haikal dengan aku perlu berbincang pasal hal ini. Ini berkenaan dengan masa depan kami berdua.

~~~

“Praktikal?” tanya aku sambil memandang Haikal yang sibuk membelek baju kameja yang dipakai bersama kod hitam itu. Melihat Haikal yang memakai pakaian formal itu terus aku teringatkan Uzair. Malam tadi berkali-kali Uzair telefon aku tetapi aku tidak mahu menjawabnya. Ingin bersikap adil, aku memberi mesej kepada Uzair mengatakan aku ingin bersendirian. Selepas itu aku terus menutup handset sehinggalah sekarang.
“Ya,” jawab Haikal. Aku kembali ke dunia asal.
“Aku ingat kau dah habis belajar.”
“Memang dah habis tapi habis belajar bukan bermakna dah boleh jadi peguam,” kata Haikal yang masih lagi membelek dirinya di hadapan cermin. “Banyak step yang perlu lalui. Ambil exam. Bila dah pass akan ada praktikal selama 9 bulan. A lot thing to do,” tambah Haikal.
“Oh,” balas aku pendek. Aku terus memerhati Haikal yang memilih beberapa baju kemeja di butik yang kami masuk itu. Aku tidak faham kenapa Haikal mengajak aku menemaninya membeli pakaian memandangkan dia akan menempuhi alam pekerjaan sebenar tapi bila lihat dia yang tidak kisah dengan apa yang berlaku semalam sekarang ini, aku rasa beban yang aku tanggung sudah berkurangan.
“Dulu aku pernah terfikir nak jadi peguam tapi memandangkan aku ni ada penyakit gemuruh yang keterlauan bila bercakap depan orang ramai, aku lupakan saja cita-cita tu,” ujar aku sengaja hendak memeriahkan keadaan. Aku tidak mahu memikirkan masalah yang dibelenggu buat masa sekarang walaupun aku teringin sangat berbincang mengenainya.
“Aku tahu. Kau pernah cerita dulu,” kata Haikal.
“Ye ke? Kenapa aku tak ingat?”
Haikal tersenyum. Melihat dia tersenyum peratus kegembiraan aku pada hari itu kembali naik mendadak. Aku gembira kerana dalam keadaan begini dia mampu menggembirakan aku. Malangnya, senyumannya itu tidak boleh membeli hati aku lagi.
“Tak ingat?”
Aku geleng. Memang betul-betul aku tak ingat.
“Masa keluarga aku buat kenduri doa selamat selepas aku dapat tawaran belajar. Masa tu kau datang jumpa aku dan ucapkan tahniah dank au beritahu pasal cita-cita kau dulu nak jadi peguam.”
“Oh, kenapa aku langsung tak ingat? Rasa macam diserang penyakit hilang ingatan pula.”
“Bukan kau tak ingat tapi kau tak nak ingat,” ujar Haikal kembali membuka kodnya itu. “Ah, aku tak dapat bayangkan aku boleh pakai kod macam ni sepanjang hari. Hampir tak bernafas,” rungutnya.
Aku sekadar menggeleng. Memang sejak tadi Haikal sering merungut tentang pakaian yang perlu dipakai olehnya. Aku hanya mendengar sahaja. Mendengar Haikal merungut macam mendengar budak-budak merungut sampai aku terfikir, macam mana orang macam Haikal boleh lulus peperiksaan jadi peguam? Hanya Haikal saja yang boleh jawab tapi aku takkan bertanya soalan itu. Buang masa saja bila aku teringatkan jawapan loyar buruk yang selalu diberi.
Percaya atau tidak, kami menghabiskan masa selama 2 jam untuk beli pakaian kerja Haikal. Pertama kali keluar dengan Haikal membeli belah barulah aku kenal Haikal secara dekat. Hari ini aku belajar, Haikal seorang yang cerewet. Buat sahaja dalam bab memilih baju tetapi bab makan juga.
Bayangkan kami terpaksa membuat keputusan selama 30 minit untuk memilih apa yang hendak di makan. Macam-macam aku bagi cadangan tetapi semuanya ditolak oleh Haikal. Macam macam alasan yang diberi. KFC dan McDonald ditolak awal-awal sebab Haikal tidak suka fast food. Fast food menggemukkan katanya. Dia kata sambil tengok badan aku yang membuat aku rasa macam hendak sepak terajang je masa tu.
Kemudian aku suggest pergi food coart yang terdapat di pusat beli belah itu tapi sekali lagi Haikal menolaknya dengan alasan makanan food coart tak sedap. Sabar ajalah aku. Akhir sekali tanpa berkata apa-apa, aku terus masuk Old Town Café. Nak tak nak Haikal terpaksa mengekori aku masuk. Padan dengan muka dia. Tapi dia hanya memesan minuman. Aku pula tidak peduli. Aku sudah lapar. Sudahlah malam tadi aku tidak makan. Kini, perut aku betul-betul rindukan makanan.
“Kau ajak aku keluar sebab nak teman kau beli baju saja ke?” Aku bertanya seraya memecahkan kesunyian antara kami.
“Emm…,” balas Haikal sambil membelek handsetnya.
“Kau… tak nak tanya pasal hal semalam?” soal aku lagi.
Dia senyap sambil merenung air kopinya. Melihat Haikal senyap begini, aku langsung tak dapat agak apa yang sedang dia fikirkan. Aku juga tidak pasti, sama ada dia setuju dengan aturan kedua keluarga ini. Dia nampak macam langsung tidak kisah.
“Aku tak kisah,” jawabnya seperti dapat mendengar apa yang aku sedang fikirkan.
“Kau tak kisah kita dijodohkan atau kau tak kisah ada lelaki lain dalam hidup aku?”
“Keduanya,” jawabnya tanpa teragak-agak lagi.
Aku terdiam. Lelaki ini tiada perasaankah?
“Aku cuma harap kau gembira. Itu saja,” tambah Haikal. Dia nampak rileks. Seperti perkara yang berlaku ini hanyalah satu masalah kecil. Walaupun begitu, tiba-tiba aku rasa macam kehilangan sesuatu. Aku rasa kosong bila mendengar reaksi Haikal.
“Kau tak pernah sukakan aku, bukan?” aku memberanikan diri bertanya.
Haikal menggeleng.
“Tapi kenapa kau tak pertahankan pendirian kau untuk batalkan rancangan mereka?”
“Simple saja. Kakak dan abang aku kahwin ikut pilihan keluarga. Walaupun mereka suka ataupun tidak dengan pilihan keluarga, mereka terpaksa ikut. Jadi, bila sampai turn aku, tak guna aku nak bantah.”
“Tapi aku tak fikir macam tu. Aku tahu niat mereka baik tapi aku tak yakin kau boleh hidup bahagia dengan aku. Malah, aku tak pernah terfikir hendak hidup bersama dengan kau. Aku harap kau faham.”
Haikal mengangguk.
“Aku faham dan sebab tulah aku datang rumah kau awal-awal pagi berbincang dengan ibu dan ayah kau. Aku harap rancangan nak jodohkan kita berdua dibatalkan.”
Aku mengangkat kepala memandang mata Haikal. Aku lihat Haikal tersenyum. Senyumannya seolah-olah memberi isyarat bahawa tiada apa-apa yang perlu dirisaukan selepas ini.

2 comments:

  1. X faham, apa sebenarnya yang Harum inginkan. Uzair yg playboy tu ataupun Haikal ala-2 sengal yg menjadi pilihannya. X sabar nk rasa tahu kesudahannya, n3 baru awak lambat sgt..

    ReplyDelete
  2. sedih bg pihak Haikal. Oh Haikal bersabar ya.Klu Harum tak mau kat u, i ada.okey ;) LOL

    ReplyDelete