Kata-kata Sakti

Cerita dalam blog ini hanyalah rekaan semata-mata. Langsung tak ada kena mengena dengan GP apatah lagi dengan sesiapa yang perasan. Untuk pengetahuan, entry yang GP letak di blog ni tidak diedit dengan sepenuhnya. (orang kata, malas nak edit hehe). So, kalau ada kesalahan ejaan, abjad, huruf atau apa sahaja yang pelik dibaca, sila abaikan. You know, auto correct memang suka cari pasal (salahkan auto correct pulak hehe).

Second, disebabkan GP pekerja sepenuh masa dan hanya ada masa untuk menulis selepas waktu ofis (itupun kalau tak penat) jadi GP hanya akan update entry seminggu dua kali.

And for the all of you yang baca Haruman Cinta, thank you very much (^_^).

Sunday 29 July 2012

Haruman Cinta: Bab 17




“Kalau tak sihat tu, tak payahlah pergi kerja,” nasihat ibu.
Aku sekadar mengangguk. Tapi nasihat ibu tadi seperti masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Ini memang betul. Bukan aku berpura-pura tak sihat. Aku dapat rasa badan aku berbahang. Semalam, selepas Uzair hantar aku balik rumah, aku terus jumpa katil dan bantal. Aku hanya bangun apabila ibu panggil makan dan sembahyang. Kemudian, aku tidur balik sehinggalah pagi ini.
Bangun sahaja dari tidur, aku rasa seluruh badan aku berbahang dan seram sejuk. Sah. Aku memang demam. Jalan pun tak beberapa betul dan tekak aku terasa loya. Memang beginilah keadaan aku apabila demam. Semuanya serba tak kena. Tapi aku tetap tak percaya aku demam.
Selalunya aku hanya akan demam selepas terkena hujan tapi berbeza pula kali ini. Aku demam hanya kerana banyak berfikir. Macam-macam aku fikir sampai otak aku tak dapat menampung segalanya. Buat julung-julung kalinya hidup aku dikucar-kacirkan dengan kehadiran insan bernama lelaki.
“Tak bolehlah ibu. Hari ni bos baru Harum masuk kerja. Nak tak nak Harum kena masuk ofis jugak,” aku menjawab. Ini bukan alasan. Ini keterpaksaan. Kalau hari ini tak ada apa-apa yang penting, memang aku dah lama berselubung dalam selimut sekarang.
“Yelah. Ibu tahu tapi takkanlah sampai macam tu sekali. Kalau ada apa-apa yang berlaku macam mana?” kata ibu lagi ternyata memang risaukan keadaan aku.
“Ibu jangan risaulah, pandailah Harum jaga diri nanti,” aku cuba menyakinkan ibu walaupun sebenarnya aku sendiri tidak yakin bahawa aku akan bertahan di sana nanti.
“Jangan paksa diri sangat. Kalau dah rasa tak larat tu balik rumah saja,” pesan ibu yang sudah tidak tahu bagaimana hendak menghalang aku daripada pergi kerja.
Aku sekali lagi mengangguk.
“Kalau rasa tak larat nak balik rumah seorang diri, mintak tolong Uzair hantarkan,” suara ayah pula kedengaran. Aduh, ini yang aku tak suka ni. Tiba-tiba aku jadi rimas. Kenapa mesti hendak minta bantuan Uzair. Aku mampu bertahan lagi. Aku bukannya sakit tenat. Cuma demam biasa saja. Dan sepanjang hidup aku menghidap demam, aku tak pernah pengsan. Jadi, tak ada apa yang perlu dirisaukan.
Aku tak berani membalas kata-kata ayah. Aku faham, selaku anak tunggal dalam keluarga ini, apa-apa sahaja yang berlaku terhadap aku, pasti ibu dan ayah berasa kurang senang.
Tapi, perlu ke dia orang risaukan aku sampai macam tu sekali? Ah, sungguh aku tak faham dan aku tak mahu fikirkannya. Lagi aku fikir, bertambah beratlah kepala aku.

~~~

Baru sahaja aku melangkah masuk ofis, Kak Nana sudah meninggikan suara.
“Harum! Mana invoice yang akak bagi Harum minggu lepas? Dah siap ke belum?” soal Kak Nana bertubi-tubi. Tapi belum sempat aku hendak menjawab, dia kembali menyambung bersuara. “Harum tahu tak invoice tu penting? Dari minggu lepas akak bagi takkan tak siap-siap lagi? Kau buat apa dalam bilik tu? Mengelamum?”
Aku ada sebab kenapa aku langsung tak menjawab soalan Kak Nana tapi sebaliknya terus masuk ke bilik aku sambil diikuti oleh Kak Nana yang masih lagi membebel. Serius, otak aku langsung tak boleh hadam apa yang dibebelkan oleh Kak Nana.
“Kau dengar tak ni?!” soal Kak Nana lagi.
Aku lantas menutup mulut Kak Nana dengan menghulurkan sebuah fail kertas.
“Invoice ada dalam tu,” beritahu aku.
Aku perasan Kak Nana tersentap. Fail dari tangan aku terus dirantapnya dengan kasar. Dia membelek beberapa kertas yang ada di dalam itu.
“Huh, kalau dah siapkan awal-awal kenapa tak bagi awal? Buat aku stres saja!” kata Kak Nana sebelum pergi.
Aku menggeleng. Ingat dia seorang saja yang akan hidap stres? Aku lagilah stres dengan perangai dia. Awal-awal pagi sudah serang orang. Kalau hendak serang pun, tunggulah sampai waktu kerja dulu. Selalunya masa macam ini, dia sibuk dengan alat soleknya. Hisy, tak faham. Tak faham!
Baru sahaja aku duduk di kerusi aku, handset aku berbunyi. Daripada Uzair. Entah apa pula mimpi dia telefon aku pagi-pagi buta sebelum waktu pejabat. Selalunya, dia jarang ganggu aku waktu pejabat. Tanpa berlengah lagi aku terus menjawab panggilan Uzair.
“Ayah telefon tadi, kalau dah demam kenapa degil sangat nak pergi kerja?” soal Uzair belum sempat aku mengucapkan ‘helo’ atau salam.
“Ayah? Ayah siapa?” soal aku. Takkanlah ayah Uzair tahu demam pagi ini. Tapi, mustahil! Aku langsung tak pernah berjumpa dengan ayah Uzair! Takkanlah ayah aku! “Ayah saya ke?” aku menyoal.
“Habis tu ayah siapa lagi?”
Aku menghala nafas pendek. Buat aku panik saja. Aku hampir-hampir hendak tanya sama ada ayah dia adalah ahli nujum yang boleh meramal masa depan! Mujurlah.
“Sejak bila kita berdua ni ada ayah yang sama?”
“Jangan nak ubah topik,” balas Uzair.
“Saya tak ubah topik. Siapa yang tak terkejut kalau tiba-tiba lelaki yang belum jadi suami saya panggil ayah saya dengan panggilan ‘ayah’.”
“Itu maknanya saya dah lulus untuk jadi menantu dia. Tengok pagi tadi, awal-awal lagi dia telefon supaya tengokkan anaknya yang degil nak sangat datang kerja walaupun demam.”
“Alah, demam saja. Bukannya ada penyakit berbahaya pun...,” kata-kata aku terhenti apabila telefon di meja aku berbunyi. Tanpa berlengah lagi aku terus meminta Uzair supaya tunggu sebentar sementara aku menjawab panggilan rasmi itu.
“Harum,” suara Kak Qaseh kedengaran.
“Ye Kak Qaseh,” jawab aku.
“Datang ke bilik mesyuarat utama sekarang. Pagi ni Dato’ nak buat mesyuarat dengan semua pengurus-pengurus sempena kedatangan pengurus baru. Bos Harum tu, dia akan masuk hari ini,” terang Kak Qaseh. “Tolong akak setup apa yang patut.”
“Err... lima minat,” aku menjawab sebelum Kak Qaseh menamatkan talian.
Kemudian aku kembali menyambut panggilan Uzair.
“Sorry Encik Uzair. Hari ni bakal bos saya akan masuk kerja. Saya kena tolong Kak Qaseh setup bilik meeting.”
“Saya baru dapat mesej tadi dari Tiara,” balas Uzair.
Aku tersenyum. Untung (giler) bila dapat boyfriend yang sama kerja rupanya. Tak delah timbul unsur tak percaya bila ada hal penting macam ini.
“Harum,” panggilnya. “Jangan pengsan!”
“Jangan risaulah. Setakat demam saja. Takkanlah sampai nak pengsan!” kataku berseloroh dengan penuh bongkak sebelum menamatkan panggilan. Tanpa berlengah lagi aku segera mencapai sebuah buku serta sebatang pen dan segera berlalu naik ke tingkat tiga iaitu tempat di mana terletaknya bilik mesyuarat utama.
Baru sahaja aku hendak masuk ke dalam bilik itu, aku terserempak dengan Kak Qaseh yang kelihatan tergesa-gesa.
“Hah, Harum. Akak baru dapat arahan dari Dato’ tadi. Dia nak akak sediakan makanan sikit untuk semua pengurus dan eksekutif selepas mesyuarat nanti. Akak akan setup bilik mesyuarat ni. Harum tolong setup bilik makan. Akak dah suruh orang admin handle hal makanan. Tolong pastikan semuanya berjalan dengan lancar,” terang Kak Qaseh.
Tanpa berkata apa-apa aku terus menurut perintah. Aku terus berlalu ke bilik makan yang sememangnya khas untuk orang jawatan tinggi-tinggi menikmati makanan selepas terdapat mesyuarat penting. Biasanya setiap kali mesyuarat, tak kiralah mesyuarat besar mahupun kecil, pasti ada makanan dan minuman yang disediakan. Aku sudah lali dengan semua ini semasa bekerja di bahagian admin.
“Kak Harum,” panggil satu suara tatkala aku ingin memulas tombol pintu bilik makan. Aku berpaling dan terlihat Zana dan Liyana, rakan sekerja aku dulu berlari mendapatkan aku. “Akak tahu mana perginya kunci bilik makan?”
“Hah?” Aku terkejut bila ditanya soalan itu. “Bukan ke bilik ni admin yang pegang?” soal aku lagi. Aku bukan lagi pekerja bahagian admin dan sudah tentulah bukan aku yang pegang.
“Tak ada. Kita orang dah cari,” jawab Liyana.
“Kak Gayah pula cakap, akak yang pegang kunci tu,” kata Zana pula.
“Ya Allah, akak dah serahkan semua kunci tu pada Kak Gayah,” aku mengeluh.
Aku masih ingat lagi, sebelum aku pergi tinggalkan bahagian admin, aku sudah serahkan semua kunci-kunci itu kepada Kak Gayah seperti yang diarahkan oleh Encik Alias. Malah, aku sendiri pernah suruh dia sain surat alih tugas. Kalau dia sengaja hendak menganiaya aku, memang silap langkahlah.
“Itulah. Zana pun nampak masa Kak Harum serahkan semua kunci-kunci tu pada Kak Gayah. Tapi bila Zana minta tadi, Kak Gayah suruh minta dekat Kak Harum,” kata Zana dengan yakin.
“Sudahlah. Kunci tu bukan masalah sangat. Akak akan uruskan hal kunci tu. Siapa yang uruskan hal makanan?” Aku menyoal.
“Kak Gayah arahkan Liyana yang uruskan. Masalahnya, Liyana tak pernah uruskan hal makanan. Sudahlah Dato’ tu cerewet bab-bab makanan ni,” Liyana menjawab.
“Habis tu belum order lagilah ni?” Aku menyoal. Entah bala apa yang datang buat dunia aku kucar-kacir pagi-pagi Isnin ini.
Masing-masing menggeleng. Terpancar wajah keresahan dua orang gadis di hadapan aku ini. Masing-masing sudah mati kutu hendak buat apa.
“Okey, jangan panik!” Aku bersuara akhirnya walaupun pada masa itu aku juga panik. “Zana, pergi ke bahagian keselamatan jumpa Encik Hamdan dan mintak kunci bilik makan kat dia. Hanya Ketua Pengawal saja yang ada kunci pendua. Pergi cepat dan lepas tu setup mana yang patut bilik makan ni. Akak dengan Liyana akan uruskan hal makanan,” arah aku tanpa berlengah lagi.
Zana terus pecut laju meninggalkan kami berdua.
“Hari ni akak ajar Liyana order makanan. Lepas ni, jangan harapkan Kak Gayah seorang uruskan hal makanan, faham?” aku mengertaknya sedikit. Gadis muda itu seakan ingin menangis tapi aku tak ada masa hendak memujuknya.
Aku terus mengajarnya bagaimana hendak memesan makanan. Memberitahunya makanan yang dilarang sama sekali dihidangkan bila melibatkan Dato’ Omar. Mujurlah aku membawa buku catatan yang terdapat senarai restoran yang menyediakan khidmat sarapan. Walaupun agak tergesa-gesa dan kebanyakan restoran yang aku hubungi tidak mampu hendak menyediakan sarapan yang aku minta, tapi aku bernasib baik kerana mempunyai pengalaman dalam menguruskan hal ini.
“Okey, makanan dah settle cuma ada masalah sikit. Orang tu tak dapat hantar ke sini sebab ada tempahan lain yang diorang kena handle. Jadi, kita kena ambil makanan kat sana,” kataku sambil menggaru kepala, memikir jalan penyelesaiannya.
Tiba-tiba handset aku berbunyi. Aku lantas menjawabnya.
“Harum, meeting akan bermula sekejap lagi. Pengurus baru dah sampai, sekarang ada kat bilik Dato’ Omar. Semua setiausaha sepatutnya dah ada kat sini. Cepat naik,” arah Tiara seperti berbisik.
“Okey, lima minit.” Aku terus mematikan handset. “Akak kena naik. Mesyuarat dah nak mula.”
“Habis siapa yang nak pergi sana? Kami tak ada kereta dan tak tahu langsung tempat tu,” balas Zana sudah mula panik.
“Suruh Kak Gayah. Dia tahu tempat tu. Selama ni pun dia uruskan hal ni. Akak naik sekarang. Kalau ada masalah, mesej akak.” Tanpa berlengah lagi aku yang memakai kasut tinggi terus berlari menaiki anak tangga ke atas.
Tiba di atas, Tiara menarik aku masuk ke dalam tandas.
“Kenapa?”
“Kau pergi mana?” soal Tiara sambil membuka sebuah beg kecil yang penuh dengan barang make up dia. Dia menghulurkan bedak muka kepada aku. “Pakai ni, muka kau dah berpeluh. Macam orang tak mandi saja.”
Tanpa berlengah lagi aku terus menepek sedikit bedak pada muka aku. Memang betul pun kata Tiara. Muka aku macam muka orang bangun tidur. Berminyak. Tidak cukup dengan itu tudung aku juga nampak macam tidak terurus. Mujurlah Tiara tarik aku masuk ke dalam tandas, kalau tak gerenti Shahir takkan mengaku aku setiausahanya.
“Bos aku kata kau demam, betul ke?” soal Tiara sambil meletakkan tangan di dahi aku. “Gila panas! Kau nak cari penyakit ke?”
“Alah, demam sikit saja. Lepas habis ni aku rehatlah,” balas aku sambil mengenakan menyembur minyak wangi Tiara.
Orang kata, tak baik sembur minyak wangi semasa dalam tandas. Ini kerana bau tandas akan melekat bersama-sama minyak wangi itu tapi apa aku peduli. Aku sudah terdesak! Takkanlah aku hendak sembur minyak wangi depan orang ramai kat luar tu.
“Kau akan duduk sebelah aku nanti,” arah Tiara yang mungkin tak dapat berbuat apa-apa dengan demam aku.
“Tahulah sayang,” aku menjawab dengan senyuman.
Selepas memastikan semuanya okey, aku dan Tiara keluar dari tandas dan berlalu ke sekumpulan pekerja perempuan yang juga berpangkat setiausaha bagi pengurus-pengurus yang ada dalam syarikat ini. Rasanya macam dalam mimpi pun ada.
Jika dahulu aku sering impikan aku akan jadi salah sebahagian daripada mereka, kini impian aku dulu sudah menjadi kenyataan. Aku berada dalam kalangan mereka sekarang.
“Harum, macam mana dengan makanan? Akak tak dapat hubungi Kak Gayah,” Kak Qaseh menyoal sebaik-baik sahaja aku menghampiri mereka.
“Saya dah order makanan tapi ada masalah sikit sebab orang tu tak dapat hantar ke sini.”
“Habis tu?”
“Akak jangan risau. Tahulah Kak Gayah nak handle. Bukan ke selama ni dia yang uruskan bab makanan,” aku cuba tenangkan Kak Qaseh walaupun sebenarnya aku sendiri tak yakin.
“Harap macam tulah!” keluh Kak Qaseh.
“Kenapa akak nampak macam panik saja ni?” soal Tiara.
“Mahu tak panik. Akak dapat tahu minggu depan baru pengurus baru masuk kerja tapi tiba-tiba awal-awal pagi tadi akak terima arahan dari Dato’ Omar. Kalau setakat setup bilik meeting tak apalah lagi tapi tiba-tiba pulak dia kata nak buat jamuan ringan,” keluh Kak Qaseh lagi.
Aku faham keadaan Kak Qaseh. Dahulu, semasa aku berada di bahagian admin juga sering terima arahan mengejut macam itu. Apa lagi, memang kucar-kacirlah keadaan di sana.
“Ini pun lepas jamuan nanti akan ada meeting pasal tender baru. Semua pengurus terlibat. Lepas tu, ada jamuan makan tengah hari lagi,” beritahu Kak Qaseh.
“Makan lagi?”
Meeting dengan makan memang tak boleh dipisahkan bagi orang-orang atasan di syarikat aku bekerja. Tapi bukan itu yang membuatkan aku terkejut. Aku mula panik bila terfikirkan tentang makanan tengah hari nanti.
“Itu jangan risau. Mujurlah dia orang semua akan keluar makan dekat luar. Jadi, Kak Qaseh dah booking tempat di Restoran Seri Melayu.”
“Ohh...,” aku mengeluh lega. Tapi bila Kak Qaseh berkata tentang Restoran Seri Melayu, terus aku teringat peristiwa aku dengan Uzair dahulu.
“Semua setiausaha terlibat ke?” soal Tiara.
“Mestilah. Di mana ada ‘suami’ di situlah ada ‘isteri’!” jawab Kak Qaseh.
“Apa? Terlibat apa?”
“Makan tengah hari tu,” jawab Tiara.
“Hah? Ala, baru ingat nak tidur masa rehat nanti,” aku mengeluh.
Tidak lama kemudian, kelihatan beberapa orang pengurus masuk ke dalam bilik mesyuarat bersama-sama setiausaha mereka. Dato’ Omar dan pengurus baru langsung tidak kelihatan lagi. Begitu juga dengan Uzair. Aku yang berada di dalam sudah tidak senang duduk. Gemuruh pun ada.
“Rileks. Biasanya kalau mesyuarat macam ni hanya bual-bual kosong saja. Dato’ Omar sekadar nak perkenalkan pengurus baru,” bisik Tiara di sebelah.
Aku cuba bertenang. Baru sahaja aku rasa segala beban lepas dari bahu aku, tiba-tiba telefon bimbit aku bergetar. Ada satu mesej masuk. Aku lantas membuka dan membacanya.
Kak Harum, kami tak dapat cari Kak Gayah! Macam mana ni! – Liyana.
Aku mengeluh lemah. Entah bala apa yang selalu menganggu aku pagi ini.
“Kenapa?”
“Diorang tak dapat cari Kak Gayah. Budak-budak admin sekarang ni tak tahu nak buat apa.”
“What?”
“Aku nak pergi tolong dia orang,” aku lantas bangun tapi Tiara pantas menarik aku kembali ke tempat duduk.
“Kau dah gila? Kau bukannya admin lagi. Kau dah jadi setiausaha. Pengurus kau akan masuk hari ni. Jangan cari pasal Harum,” Tiara mengingatkan aku.
“Habis tu, takkan aku nak biarkan budak-budak tu handle benda ni sorang-sorang,” tegas aku sekali lagi bangun. Baru saja aku jalan beberapa tapak, aku kembali kepada Tiara. “Aku nak pinjam kereta kau.”
“Untuk apa?” Tiara menyoal.
“Nak pergi ambil makanan. Nak guna pemandu leceh pulak sebab kena isi borang pelbagai.”
“Kau dah gila ke? Kau tu dah la demam.”
“Ala Tiara. Kali ni saja. Ini pun untuk bos aku jugak.”
“Hisy, aku sendiri tak tahu kenapa semua orang nak kucar-kacirkan hidup kau,” keluh Tiara sambil menghulurkan kunci keretanya. “Ingat, pandu perlahan-lahan.”
“Jangan risaulah. Jalan kat KL ni memang susah nak pandu laju-laju!” kataku selepas kunci bertukar tangan. Tanpa berlengah masa lagi aku lantas berlari ke bawah. Mujurlah masa itu Dato’ Omar dan yang lain belum lagi masuk bilik mesyuarat.

~~~

Aku memberhentikan kereta di hadapan bilik makan. Kelihatan Zana sudah pun menunggu ke datangan aku dan Liyana yang mengambil makanan tadi.
“Ada sesiapa cari akak tak?” aku menyoal Zana.
Zana menggeleng sambil mengambil bekas-bekas yang berisi makanan di dalamnya yang terletak di bahagian bonet kereta. Mujurlah bonet kereta Tiara agak besar untuk meletakkan semua makanan-makanan itu. Selesai mereka mengeluarkan semua makanan yang ada, aku terus memandu kereta Tiara ke tempat parking.
Baru sahaja aku keluar dari kereta, aku terasa handset aku bergegar. Lantas aku mencapai dari poket aku baju aku. Terkejut apabila melihat ada beberapa misscall dan mesej yang aku terima. Semuanya daripada Uzair dan Tiara. Kalau daripada mereka, tak lain tak bukan mesti risaukan keadaan aku. Aku ingin membalas mesej tersebut tetapi tangan aku kaku apabila melihat satu tubuh berdiri di hadapan aku.
Shahir!
Shahir memandang aku. Pandangannya sangat tajam seakan-akan ingin menerkam aku sekarang. Dari jauh aku dapat rasa satu aura hitam di sekelilingnya. Tiba-tiba aku rasa badan aku yang berbahang tadi menjadi seram sejuk.
“Kau pergi mana tadi?” soal Shahir melangkah perlahan-lahan menghampiri aku.
“Pergi... ambil makanan untuk jamuan sekejap lagi,” aku menjawab dengan tenang padahal satu tubuh aku sudah mula menggigil.
“Aku nak tanya kau, apa jawatan kau?” soal Shahir langsung tidak senyum.
“Setiausaha,” jawabku.
“Setiausaha kepada siapa?”
Sudah! Dia dah marah!
“Setiausaha Pengurus Pemasaran, Encik Shahir,” aku memberanikan diri menjawab dan rela mendengar maki hamun daripada Shahir.
“Tapi, peliknya aku tak suruh pun kau buat semua ni. Aku tak suruh pun kau pandu kereta pergi ambil makanan!” Shahir sudah mula menengking. Kini baru aku dapat lihat panas barannya.
“Saya....”
“Aku tak nak dengar apa-apa lagi. Mulai hari ni, kau bukan setiausaha aku! Berambus kau dari ofis aku sekarang. Aku tak perlukan setiausaha macam kau!”
Aku kaget. Terkejut dengan situasi yang berlaku tadi. Aku lihat Shahir sudah pergi jauh. Aku ingin memanggilnya untuk memberi penjelasan tetapi tekak aku langsung tak mampu lontarkan suara. Pandangan aku pula semakin lama semakin gelap. Tubuh aku pula seperti melayang dan kali terakhir, aku menyedari tubuh aku sudah jatuh ke tanah. Dan gelap...

6 comments:

  1. Gayahh ni lempang kang br tau!
    Yg shahhir nak mrh2 apesal.. Hishh.. Ksian harum!
    Writer, kasik bos hantam skit sama gayah tu... Nana skali. Nyampahh!

    ReplyDelete
  2. cian Harum x pasl2 kene pecat...mst Shahir angkt 2... nk buat baik diri sndiri tkena..

    ara

    ReplyDelete
  3. Gayah tu nak bergaya ja kut.... sengaja nak kenakan Harum tu....
    yang si Shahir nak angin satu badan tu kenapa???..... kasihan Harum dan Uzair kan....

    ReplyDelete
  4. Dh terang-2 si Gayah nk kenakan Harum.

    Yg Si Shahir tu plak, baran tiba-2 knp? takut kalu kerja dgn Harum nanti ada kembang di taman plak. Sbb tu dia buat macam tu supaya dpt jauhkan diri dr Harum. Nasib-2...

    ReplyDelete